Hoe ontstaat een kunstwerk?
Of Marieke in opdracht werkt of met vrij werk start, het begint met het idee. Moet het een betekenis uitdragen of is het geïnspireerd op iets uit de natuur? De bronzen grutto bijvoorbeeld heeft zijn oorsprong in de noodlijdende weidevogels, de oproep voor behoud. Van iedere grutto die Sinnin Art verkoopt gaat 10% naar de Stichting Agrarisch Natuurbehoud, Gruttoland in Wommels. Is het voor een uitvliegende, afgestudeerde zoon of dochter, dan overlegt Marieke met de opdrachtgever, wat past bij deze persoon, wat is de symboliek en wat past in het werk van Marieke, dit leidt bijvoorbeeld naar de Wijze uil, of de Fierljepper. Soms past een bestaand werk perfect en soms wordt iets op maat gemaakt.
Een bronzen beeld wordt gegoten en gepatineerd. Daar gaat een heel proces aan vooraf: "Ik maak als basis een armatuur, een soort geraamte, van koperdraad. Die bevestig ik op een plankje. Als de vorm goed is, kneed ik boetseerwas in en om het armatuur. Ik heb het geluk dat mijn handen goede vertalers zijn van mijn gedachten. Zo ontstaat de juiste vorm. Als ik gemaakt heb wat ik wilde dan gaat dit wasmodel naar de bronsgieterij. Als ik het in een oplage wil laten gieten maken ze eerst een mal van siliconen en gips of pur. Siliconen neemt alle kleine details over van de boetseerwas en het gips of pur dienst voor de stevigheid. Het originele boetseerwas beeld kan weg. In de mal wordt het beeld gegoten in een gietwas, een soort parafine, harder dan de boetseerwas. Dan kom ik weer naar de bronsgieter om het wasmodel bij te werken, luchtbellen, naden etc werk ik netjes weg. het resultaat gaat in de koeling tot de bronsgieter zijn oven opstookt. De gietwasmodellen gaan in gipsbaden. Als de gips hard is gaat ze de oven in en smelt de gietwas eruit. De ruimte die daar door overblijft in het gipsblok is de vorm voor het brons. Dat wordt in een temperatuur van ongeveer 1150 graden celcius gegoten. De bronsgieter doet de eerste bijwerking en dan kom ik weer langs, kijken of het beeld goed is, dan komt de patineer. Dat is een proces met chemicaliën, water en vuur. De samenstelling bepaalt de kleur en is dus een precies werkje. Alles bij elkaar kan het proces bij de bronsgieter wel 2 maanden duren.
Een epoxy beeld wordt ook gegoten. We maken eerst een vorm, van piepschuim en boetseerwas. Hier om heen maken we zelf een mal van siliconen en gips. We maken dit meestal zo dat een kant van de mal helemaal open is, het wordt daardoor een platter beeld dan de meeste bronzen die we maken. Een voordeel daarvan is dat de epoxy beter ontlucht en beter zijn warmte kwijt kan, die ontstaat bij het uitharden. De originele vorm halen we uit de mal waar na deze klaar is om vol te gieten met epoxy, al dan niet met iets pigment toegevoegd. Dan duurt het enkele dagen voor de epoxy is uitgehard. Als het goed hard is kan het gietsel uit de mal gehaald worden. De epoxy is dan mat en moet opgeschuurd worden. Daarna geven we het een hele dunnen laag epoxy waardoor het beeld weer transparant wordt en gaat glimmen. Vaak gaan er meerdere schuurlagen en laklagen overheen en als laatste laag lakken we double coat, als extra beschermlaag. Het leuke van dit proces is dat we het volledig in eigen beheer kunnen doen.
Sinnin Art biedt ook workshops aan waar je zelf creatief aan de slag kunt gaan. Van werken met boetseerwas tot het maken van een ets. Tijdens deze workshops leer je een armatuur maken en werken met boetseerwas of je leert de techniek van het etsen met droge naald en maak je een eigen kunstwerk dat je mee naar huis kunt nemen. Onze workshops zijn speciaal ontworpen voor kleine groepen van maximaal 4 personen en zijn geschikt voor de leeftijd van 15 jaar en ouder. Op deze manier kunnen we persoonlijke aandacht garanderen en een gezellige sfeer creëren waarin iedere deelnemer zich creatief kan uiten.
SINNIN ART